fredag 6. mai 2011

Fra pest til kolera

_MG_5066

Første delen av denne etappen svarte til alt vi kunne håpe og drømme om. Sol, snø og fjell, hva mere kan et menneske ønske seg? Svaret kom dagen etter innlegget om Sverriges fineste utsikt; ingen kuling!

Litt støl, men med en fantastisk fornøyd følelse i hele kroppen tumlet vi inn i teltet etter den første av det vi forventet ble mange herlige toppturer. Hele sarek lå jo trass alt for våre føtter, det kunne jo ikke bli annet enn bra, eller? Når lykken er stor glemmer man ofte at noen stunder kan være litt tyngre enn andre, noe som absolutt ikke trengte inn til oss da vi morgenen etter våknet til en himmel tettpakket med skyer. Tankene gikk mer i retning av en perfekt dag til å flytte teltet. Og flyttet ble det, langs fantastiske fjell og bort til flere majestetiske av slaget som dannet en trang dal. Vi befant oss midt i fjellsmørøyet og var svært fornøyd med det.

Siden det ikke var så mye snø igjen rundt tregrensen var den opprinnelige planen å gå direkte til Sulitjelma etter å ha stillnet sulten på fjell en smule. Dette ga oss noe dårligere tid, men bedre odds for å unngå å havne i noe som helst form for vårløsning. Vi syntes at planen var riktig god, men så kom vesta-vinden, og den kom ikke særlig stille denne gang. Lemuren ovenfor nådde å bli 2 m høy og beskyttet rundt 60% av teltet innen vi forlot stedet, men trass mange anstrengelser blafret det ennå godt i duken. Det tok heller ikke lange stunden før vestaværet hadde drasset mange less med lave skyer inn over området og vi like så godt kunne ha hatt teltet i hagen hjemme i Trondhjem, for de fine bratte fjell som måtte være rett forran nesen på oss var ikke å se, ikke engang konturene av dem. Å gå i hard motvind i en uke mens skavlene bygget seg store rundt oss uten å ha matforskyninger til å ligge værfast i alt for mange dager hørtes ikke lenger ut som verdens beste plan. En grønn tåke begynte å mimre et sted bak i hjernen og den vokste seg mer og mer forlokkende.

-fjell? de har vi ikke sett..
Vi var begge enige om at det ikke var stort annet å gjøre enn å vende vinden ryggen og benytte dens utbrud til å komme oss fort i riktig retning, nemlig mot skogen og ly. Det føltes befriende å ta stegene inn i den glisne bjørkeskogen og kjenne vindens makt forsvinne for hvert steg vi tok. Etter nesten en måned konstant kamp mot værkreftene var det vanvittig godt med litt fri. Få noen rolige, avslappende dager. Desverre gikk vi ikke mange skritt vidre før vi fant ut vi bare hadde gått fra det ene problemet til det andre. Selv om vi ennå befant oss i godt over 500 høydemeter var elvene begynt å åpne seg, mens myrene var forvandlet til oversvømte sumpmarker. Det hele ble dekorert og innhyllet i pillråtten snø som ikke engang stabliserte seg om natten siden skyene førte med seg plussgrader døgnet rundt.

På det verste hadde vi en gjennomsnitsfart på under 500m/timen trass innherdige anstrenglser. Om kvelden priset vi oss lykkelig over at vi slapp den harde kulingen, om dagen klaget vi vår nød over det elendige føret og skjønte ikke hva det var vi skulle her ned etter når det ennå var fast og fint skareføret på fjellet. Sannheten er nok at det bare var fint vi kom oss relativt problemfritt ned fra fjellet vi ble verken overmestret av sløsskred eller nyåpne vannføringer, de truet bare litt. Ragnarokkdagen 10.mai nærmer seg, datoen de fleste vi har snakket med i løpet av vinteren har stemplet som dagen der vannmassene som har bygget seg opp over vinteren begynner å flytte på seg. Rett og slett dagen det braker løs, og da er det herlig å vite at man er på rett side av alle vannføringer, i en skog med ly samtidig som man ennå har visse muligheter til en liten topptur. Men best av alt etter en ettappe med streng matrasjon; de har sjokolade å få kjøpt på fjellstasjonen i Kvikkjokk!

En som var litt ivrig etter å komme i ly ;)

1. Vertaling:
    VAN PEST NAAR CHOLERA.
    Het eerste deel van deze etappe kwam overeen met alles wat we maar konden hopen en dromen om. Zon, sneeuw en bergen, wat kan een mens zich nog meer wensen? Het antwoord kwam een dag na het stukje over 'het mooiste uitzicht in Zweden': geen wind!

Een beetje stijf, maar met een fantastisch tevreden gevoel in het hele lichaam tuimelden we de tent in na deze eerste van wat we dachten vele topbeklimmingen zouden worden. Het gehele Sarek gebied lag immers aan onze voeten, het kon niet anders dan goed gaan, of niet? Als het geluk groot is vergeet men dat sommige momenten wat zwaarder zijn dan andere, iets dat totaal niet tot ons doorgrong toen we de volgende dag ontwaakten bij een lucht vol gepakt met wolken. We dachten 'een mooie dag om de tent te verplaatsen'. En verplaatst werd die, langs fantastische bergen en richting nog meer van het masjetueuse type die een nauw dal vormden. We bevonden ons in het neusje van de zalm van de bergen en dat beviel ons prima.

2. Vervolg vertaling:
    Daar er niet zoveel sneeuw over was, rond de boomgrens, was het oorspronkelijke plan om metéén naar Sulitjelma te gaan, na de honger naar bergen een beetje gestild te hebben. Dit gaf ons wat minder tijd maar een betere kans om te voorkomen terecht te komen in welke vorm dan ook van dooi. We dachten een goed plan te hebben, maar toen kwam de westenwind, en die kwam dit keer niet stilletjes. De beschuttingsmuur van sneeuw rond de tent was bijna 2m hoog en beschutte zo'n 60% van de tent tegen de tijd dat we verder gingen, maar ondanks de vele inspanningen wapperde het tentdoek nog flink. Het duurde ook niet lang voordat de westenwind hele ladingen met laag hangende wolken het gebied in zeulde en we hadden net zo goed met onze tent, thuis, in de tuin in Trondheim kunnen staan, want die mooie stijle bergen die om ons heen stonden waren niet te zien. Een week met harde tegenwind, meer en meer overhangende sneeuw om ons heen en niet genoeg proviand om al te veel dagen stil te liggen klonk niet als een goed plan. Een groene mist begon ergens in ons achterhoofd te mummelen en werd steeds verleidelijker.

3. Vervolg vertaling:
    We waren het er samen over eens dat ons niets anders te doen stond dan de wind de rug toe te keren en diens uitbarsting te gebruiken om ons zo snel mogelijk in de goede richting te bewegen, naar de bossen en de beschutting. Het voelde bevrijdend om tussen de berkebomen te komen en de kracht van de wind te voelen afnemen met elke stap die we namen. Na bijna een maand vechten met de krachten van het weer was het heerlijk daar even van verlost te zijn. Helaas werdt het ons al snel duidelijk dat we van het ene probleem in het andere waren gerold. Zelfs al zaten we op ruim 500m hoogte, waren de rivieren al aan het opengaan en de moerassen begonnen te overstromen. Het geheel werd gedecoreerd met rotte sneeuw, die zich niet eens stabiliseerde gedurende de nacht, daar het wolkendek dag en nacht plusgraden gaf.

Op een slechte dag haalden wel slechte een gemiddelde snelheid van 500m/uur, ondanks een enorme inspannig. 's Avond prezen we ons gelukkig dat we de harde wind kwijt waren, overdag klaagden onze nood over de ellendige gesteldheid van de sneeuw en begrepen we niet wat we hier beneden deden terwijl er boven in de bergen vast nog goede sneeuw was. De realiteit was dat we gelukkig zonder al te grote problemen van de bergen naar beneden waren gekomen. We zijn niet overvallen door lawines of overstromingen, het dreigde alleen een beetje. De weersomslagdag van 10 mei nadert, de dag die de meesten die we deze winter spraken, bestempelden als de dag waarop het zich in de loop van de winter verzamelde water begint te verplaatsen. Zo gezegt de dag dat het losbarst en dan is het heerlijk te weten dat je je aan de goede kant van de waterlopen bevindt, in een bos met beschutting, terwijl er ook nog mogelijkheden zijn om een top te beklimmen. Maar het beste van alles, na een etappe met voedselrantsoen is: er is chocolade te koop bij de hut in Kvikkjokk!